У вези са постављеним питањима дневног листа Блиц, која се односе на поступање Републичке комисије за заштиту права у поступцима јавних набавки по пресудама Управног суда број 7 у 19888/13 и пресуди број 16 у 10831/14, Републичка комисија је дала следеће одговоре:
„У наведним одлукама, Управни суд је одлучивао о процесним питањима у поступцима заштите права, а конкретно, тема наведених пресуда је такса коју подносиоци захтева морају да уплате приликом подношења сваког захтева за заштиту права. У својим одлукама, Управни суд је заузео становиште које је, према ставу Републичке комисије, супротно процесном значају таксе за поднети захтев за заштиту права у јавним набавкама.
Наиме, став Републичке комисије је да је неопходно ригорозно инсистирати на доказима о уплати таксе о поднетом захтеву за заштиту права у поступцима јавних набавки јер у супротном би свако заинтересовано лице могло да поднесе захтев за заштиту права без уплаћене таксе или са фалсификованим доказима о томе и тиме би зауставило поступак јавне набавке без преузимања било каквог ризика или одговорности за такво поступање.
Републичка комисија је поводом оваквих ставова и различите праксе Управног суда у пресудама тог суда, поднела уставне жалбе Уставном суду – највишој судској инстанци у Србији, као једино правно средство које јој је на располагању, од којих је једна уставна жалба поднета баш поводом пресуде коју помињете – 7 У 19888/13, и очекује се доношење одлука поводом тих жалби. Копију те жалбе вам достављамо у прилогу.
На наведени став Управног суда, Републичка комисија је указала и у свом Извештају о раду поднетом надлежном Одбору за финансије, републички буџет и контролу трошења јавних средстава Народне Скупштине, за извештајни период од 01.01.2014. – 30.06.2014. године, детаљно образлажући разлоге поступања и доношења одлука Републичке комисије (тачка 15. Извештаја – Проблеми на које Републичка комисија наилази у свом раду, стр. 294 – 301). Тај извештај је објављен на интернет страници Републичке комисије и упућујемо вас да погледате линк који вам наводимо испод.
Линк: http://kjn.rs/o-nama/izvestaji-o-radu-republicke-komisije/
Такође, о нелогичности у ставовима Управног суда у погледу примене одредби Закона о јавним набавкама расправљано је и на 41. седници Одбора за финансије на коме је разматран Извештај о раду Републичке комисије, и председник Републичке комисије је члановима тог одбора који, иначе, врши надзор над радом Републичке комисије, јасно указао о проблему који постоји. Упућујемо вас на линк и видео снимак са те седнице, и позивамо да обратите пажњу на део снимка од 23:52 мин.
Линк: https://www.youtube.com/watch?v=js7EgcWHdN4
На крају, Републичка комисија је Одбору за финансије поднела предлог за аутентично тумачење одредбе Закона о јавним набавкама која се односи на доказ о уплати таксе за поднети захтев за заштиту права, како би се отклониле све дилеме у примени те одредбе. Тај предлог је Народној скупштини поднет дана 04.11.2014. године, и о истом до данас није одлучено. У прилогу вам достављамо копију и тог документа.
Посебно указујемо да Управни суд има могућност да, у складу са одредбама Закона о управним споровима, сам реши управну ствар пресудом, која би у свему заменила одлуку Републичке комисије уколико би иста поново била нападана тужбом, а што до сада ни у једном предмету који је био оспорен тужбом није учињено. Уколико би Управни суд донео одлуку уместо Републичке комисије, о томе би требало да обавести надлежни Одбор за финансије, међутим, то до сада ни у једном предмету није учињено, а са друге стране сама Републичка комисија је на то указала наведеном телу Народне скупштине“.