Pravno shvatanje u vezi sa načinom pokretanja postupka zaštite prava

//Pravno shvatanje u vezi sa načinom pokretanja postupka zaštite prava

Član 204. stav 1. i 2, u vezi sa članom 213. članom 219. stav 9. i članom 220. stav 3. i 4. Zakona o javnim nabavkama („Sl. glasnik RS“, broj 91/19 i 92/23),

S obzirom na procesna rešenja u vezi sa načinom pokretanja postupka zaštite prava, koja su utvrđena odredbama Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama (“Sl. glasnik RS“, br. 92/2023) koji je na snagu stupio 01.01.2024. godine, te procesne situacije koje su se pojavile u praksi u periodu koji je usledio nakon toga, a imajući u vidu sledeće odredbe Zakona o javnim nabavkama (“Sl. glasnik RS“, broj 91/19 i 92/23; u daljem tekstu: ZJN):

– postupak zaštite prava predstavlja postupak pravne zaštite povodom postupka javne nabavke u skladu sa ovim zakonom, postupka za dodelu ugovora u skladu sa zakonom kojim se uređuju javno-privatna partnerstva i koncesije, kao i u drugim slučajevima u skladu sa zakonom, koji čine: 1) prethodni postupak, koji sprovodi naručilac i 2) postupak pred Republičkom komisijom (član 204. stav 1. ZJN),

– postupak zaštite prava se pokreće podnošenjem zahteva za zaštitu prava (član 204. stav 2. ZJN),

– zahtev za zaštitu prava predstavlja podnesak kojim se ukazuje na povrede propisa iz stava 1. ovog člana (član 204. stav 3. ZJN),

– zahtev za zaštitu prava podnosi se elektronskim putem preko Portala javnih nabavki istovremeno naručiocu i Republičkoj komisiji, pri čemu se dan podnošenja preko Portala javnih nabavki, smatra danom prijema (član 213. ZJN),

– naručilac objavljuje obaveštenje o podnetom zahtevu za zaštitu prava na Portalu javnih nabavki najkasnije narednog dana od dana prijema zahteva za zaštitu prava (član 214. stav 8. ZJN),

– podnošenje zahteva za zaštitu prava zadržava nastavak postupka javne nabavke od strane naručioca do okončanja postupka zaštite prava, osim u slučaju pregovaračkog postupka iz člana 61. stav 1. tačka 2) ovog zakona (član 216. stav 1. ZJN)

– žalba se podnosi elektronskim putem preko Portala javnih nabavki istovremeno Republičkoj komisiji i naručiocu, pri čemu se dan podnošenja preko Portala javnih nabavki, smatra danom prijema (član 219. stav 9. ZJN),

– ako rešenjem iz stava 1. tačka 1) ovog člana naručilac nije ocenio kao osnovane sve navode zahteva za zaštitu prava, podnosilac zahteva u roku od dva radna dana od dana prijema rešenja može da podnese Republičkoj komisiji i naručiocu pisano izjašnjenje o nastavku postupka pred Republičkom komisijom koja će da odlučuje u skladu sa članom 226. ovog zakona, pri čemu se dan podnošenja preko Portala javnih nabavki, smatra danom prijema (član 220. stav 3. ZJN),

– ako naručilac ne postupi na način predviđen stavom 1. ovog člana, podnosilac zahteva može u roku od 20 radnih dana od dana podnošenja zahteva za zaštitu prava da podnese Republičkoj komisiji i naručiocu pisano izjašnjenje o nastavku postupka pred Republičkom komisijom, pri čemu se dan podnošenja preko Portala javnih nabavki, smatra danom prijema (član 220. stav 4. ZJN).

 

Pravno shvatanje:

Postupak zaštite prava može da se pokrene isključivo podnošenjem zahteva za zaštitu prava elektronskim putem preko Portala javnih nabavki.

Ukoliko zahtev za zaštitu prava nije podnet preko Portala javnih nabavki nisu ostvareni uslovi iz člana 204. stav 1. u vezi sa stavom 2. istog člana ZJN da bi se moglo smatrati da je pokrenut postupak zaštite prava na zakonom propisan način, sa posledicama koje podnošenje zahteva za zaštitu prava ima na radnje naručioca u vezi sa nastavkom postupka javne nabavke u smislu člana 216. stav 1. ZJN, te iz opisane situacije ne proizilazi da naručilac ima obavezu da, u skladu sa članom 214. stav 8. ZJN, na Portalu javnih nabavki objavi obaveštenje o podnetom zahtevu za zaštitu prava.

Imajući u vidu da se, u skladu sa članom 219. stav 9. i članom 220. st. 3. i 4. ZJN, žalba protiv rešenja naručioca o odbacivanju zahteva za zaštitu prava, odnosno pisano izjašnjenje o nastavku postupka pred Republičkom komisijom podnose isključivo elektronskim putem preko Portala javnih nabavki, navedene radnje koje podnosioci zahteva nakon podnošenja zahteva za zaštitu preduzimaju u postupku zaštite prava, u smislu procesnih odredbi ZJN nemaju procesni značaj, ukoliko nisu preduzete na način izričito propisan navedenim odredbama ZJN.

Republička komisija donosi odluke na osnovu činjeničnog stanja koje se utvrđuje u svakom konkretnom predmetu.